خصوصیات جسمی و ظاهری امام عصر ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

خصوصیات جسمی و ظاهری امام عصر

 

خصوصيات جسمى، اخلاقى وكرامات امام زمان(علیه السلام)
 
 
نويسنده: نجم الدينطبسى
 
در این مقاله با توجه به روایاتشریفه به خصوصيات جسمى، اخلاقى و كرامات امام زمان(علیه السلام) میپردازیم:
 
الف) خصوصيات جسمى

 
1. سن وچهره
 
عمران پسر حصين مى‏گويد: به رسول خدا(ص) گفتم: اينمرد (مهدى) را برايم توصيف كن و شمّه‏اى از حالات او را بيان فرما. پيامبر(ص) فرمود: «او از فرزندان من است؛ اندامش چونان مردان بنى اسرائيل سخت و ستبر است؛ بههنگام سختى و گرفتارى امّت من قيام مى‏كند؛ رنگ چهره‏اش به عرب‏ها شباهت دارد؛قيافه‏اش چون مرد چهل ساله مى‏نمايد؛ صورتش چون پاره ماه مى‏درخشد؛ زمين را پر ازعدل و داد مى‏كند؛ آن‏گاه كه آكنده از ظلم و ستم شود. بيست سال زمام امور را در دستدارد و همه شهرهاى كفر، چون قسطنطنيه، روم و... را مى‏گشايد..».(1)

امام حسن مجتبى(ع) مى‏فرمايد: «... خداوند عمرحضرت مهدى(عج) را در روزگار غيبت طولانى مى‏گرداند. پس از آن با قدرت بى‏پايانش اورا از چهره جوانى كم‏تر از چهل‏سال ظاهرمى‏كند».(2)

امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «زمانى كه حضرتقائم(عج) ظهور مى‏كند، مردم او را انكارمى‏كنند و كسى بر او درنگ نمى‏كند؛ جز آنانكه خداوند در عالم ذر(3) از آنان پيمان گرفته است. آن حضرت در چهره جوانى كامل وموفّق - معتدل - ظاهر مى‏شود».(4)

اميرمؤمنان مى‏فرمايد: «هنگامى كه مهدى(عج) قيام مى‏كند، سن او بين سى تا چهل سال خواهد بود».(5)

مروى مى‏گويد: به امام رضا(ع) عرض كردم: نشانهو علامت قائم شما به هنگام قيام و ظهور چيست؟ امام فرمود: «نشانه‏اش اين كه سن حضرتزياد است؛ ولى از نظر چهره‏جوان مى‏نمايد؛ به گونه‏اى كه اگر كسى به او نظر كند،مى‏پندارد او در سن چهل‏سالگى يا كم‏تر است. نشانه ديگرش اين كه گذشت روزگار او راپير نمى‏كند تازمانى كه اجلش فرارسد».(6)

امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «به‏طور حتم، ولىّ خداصد و بيست سال همانند ابراهيم خليل عمر خواهد كرد و به چهره و رخسار جوانى كامل وسى ساله ظاهر خواهد شد».(7)

مرحوم مجلسى مى‏گويد: شايد مراد مدت حكومت وسلطنت حضرت باشد يا اين كه عمر حضرتش به همان مقدار بوده است؛ امّا خداوند آن راطولانى كرده است.

مراد از كلمه موفّق، معتدل بودن اعضاست و كنايهاز اين كه در سنين متوسط و يا آخر سنين جوانى است.(8)

درباره سن حضرت به‏هنگام ظهور، اقوال ديگرى نيزهست. ارطات مى‏گويد: حضرت مهدى(عج) شصت ساله است.(9) ابن‏حمّاد مى‏گويد: حضرتمهدى(عج) هيجده ساله است.(10)

 
2. مشخصاتبدنى
 
ابوبصير مى‏گويد: به امام صادق(ع) گفتم: از پدر شماشنيده‏ام كه امام زمان(عج) سينه‏اى گشاده و كتف‏هايى باز و عريض دارد. حضرت فرمود: «اى ابا محمد! پدرم زره پيامبر(ص) را پوشيد؛ ولى برايش بلند بود؛ به‏طورى كه برزمين مى‏رسيد. من نيز آن را پوشيدم؛ ولى بر قامتم بلند بود؛ ولى آن زره بر قامتحضرت قائم چنان مناسب و اندازه است كه بر بدن رسول خدا(ص) اندازه بود و قسمت پايينآن زره كوتاه است؛ به‏طورى كه هر بيننده گمان مى‏كند اطراف آن را گرهزده‏اند».(11)

ريان پسر صلت مى‏گويد: به امام رضا(ع) عرضكردم: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟

فرمود: «من امام و صاحب امر هستم؛ ولى نه آنصاحب امرى كه زمين را از عدل و داد پرمى‏كند؛ آن‏گاه كه از ستم و بيداد پر شدهباشد. چگونه مى‏توانم صاحب آن امر باشم، درحالى كه ناتوانى جسمى مرا مى‏بينى؟ حضرتقائم كسى است كه وقتى ظهور مى‏كند، در سن پيران است؛ ولى به نظر جوان مى‏آيد. اندامى قوى و تنومند دارد؛ به‏طورى كه اگر دست را به سوى بزرگ‏ترين درخت دراز كند،آن را از ريشه بيرون مى‏آورد و اگر ميان كوه‏ها فرياد برآورد، صخره‏ها مى‏شكند و ازجا كنده مى‏شود. عصاى موسى و انگشتر سليمان همراه اوست».(12)

 
ب) كمالاتاخلاقى
 
حضرت مهدى(عج) مانند پيشوايان معصوم ديگر داراىكمالات اخلاقى ويژه‏اى است. از آن‏جا كه معصومين(ع) انسان‏هاى كاملى هستند و از هرجهت اسوه و الگوى بشريت هستند، اخلاق نيكو را نيز در بالاترين حد دارامى‏باشند.

حضرت رضا(ع) مى‏فرمايد: «مهدى(عج) داناترين،بردبارترين و پرهيزگارترين مردمان است. او از همه انسان‏ها بخشنده‏تر، شجاع‏تر وعابدتر است».(13)

 
1. ترس ازخدا
 
كعب مى‏گويد: خشوع و ترس حضرت مهدى(عج) در برابرخداوند، مانند خشوع عقاب در برابر دو بالش است.(14) شايد مقصود كعب اين باشد كه هرچند عقاب پرنده‏اى قدرتمند است، امّا اين نيرو بستگى تمام به ميزان يارى بال‏هايشدارد؛ اگر بال‏ها لحظه‏اى او را يارى نكنند، از آسمان به زمين سقوط مى‏كند. حضرتمهدى نيز هر چند قدرتمندترين رهبران الهى است، ولى اين قدرت از ذات حق تعالى است. اگر خداوند، لحظه‏اى حضرتش را يارى نكند، توان ادامه فعّاليت را ندارد. از اين رو،حضرتش در برابر ذات الهى، كمال خشوع و خضوع و ترس را دارد.

طبق نقل ابن‏طاووس‏(15) خشوع حضرت در برابرخداوند به خشوع دو طرف انتهاى نيزه تشبيه شده است. سرعت عمل و دقت نشانه‏گيرى دركار نيزه بستگى به دو سر آن كه همانند دو بال هستند، دارد و اگر يك سرش كج باشد،نيزه به خطا مى‏رود.
شايد منظور اين است كه قدرت مهدى(عج) از خداوند است و بستگىتمام به يارى حق دارد.

 
2. زهد
 
امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «چرا در ظهور حضرت مهدىتعجيل مى‏كنيد؟ خدا مى‏داند كه پوشاك او سخت و خشن، خوراكش نان جو و حكومتش، حكومتشمشير است و مرگ در سايه شمشير».(16)

عثمان بن حمّاد مى‏گويد: در مجلس امام صادق(ع) حاضر بودم كه شخصى به حضرتش عرض كرد: على بن ابى‏طالب لباسى سخت مى‏پوشيد كه ارزشآن چهار درهم بود؛ امّا شما لباس ارزشمندى بر تن داريد! حضرت در پاسخ فرمود: «على(ع)در زمانى آن لباس را مى‏پوشيد كه مورد انكار و اعتراض قرار نمى‏گرفت. بهترينلباس هر زمان، لباس مردم آن دوران است. هنگامى كه قائم ما قيام كند، نظير لباسعلى(ع) را مى‏پوشد و از سياست و خط مشى آن حضرت پيروى مى‏كند».(17)

 
ج) لباس
 
در روايات از لباس مخصوصى براى حضرت قائم(عج) بههنگام ظهور ياد شده است؛ گاهى از پيراهن رسول خدا(ص) سخن گفته شده و گاه از پيراهنيوسف(ع) به عنوان لباس حضرت به هنگام ظهور نام برده شده است.

يعقوب پسر شعيب مى‏گويد: امام صادق(ع) فرمود: «آيا نمى‏خواهى پيراهنى را كه حضرت قائم به هنگام ظهور، بر تن دارد به تو نشاندهم؟» عرض كردم: البته مايلم آن را ببينم. حضرت، صندوقچه‏اى را خواست و آن را گشودو از آن پيراهن كرباسى بيرون آورد و آن را باز كرد و در گوشه آستين چپ آن لكه خونىبود.

امام(ع) فرمود: «اين پيراهن پيامبر(ص) است و درروزى كه چهار دندان پيشين حضرت را (در جنگ احد) شكستند، آن را بر تن داشت و حضرتقائم(عج) در حالى كه اين پيراهن را بر تن دارد، قيام مى‏كند. من آن خون را بوسيدم وبر ديده خود نهادم. آن‏گاه حضرت لباس را پيچيده و برداشت».(18)

مفضل بن عمر مى‏گويد: امام صادق(ع) فرمود: «مى‏دانى پيراهن يوسف چه بود؟» گفتم: خير، فرمود: «چون براى ابراهيم(ع) آتشافروختند، جبرئيل براى او پيراهنى آورد و بر تن او پوشاند تا گرما و سرما به اوآسيب نرساند و چون وفات او فرا رسيد، آن را در جلد دعايى نهاد و به بازوى فرزندشاسحاق آويخت. او نيز آن را به يعقوب داد. آن‏گاه كه يوسف متولد شد، يعقوب آن را دربازوى يوسف قرار داد. بر يوسف نيز حوادثى گذشت تا اين كه عزيز مصر شد. چون يوسف آنرا در آن‏جا از جلد بيرون آورد، يعقوب(ع) بوى آن را شنيد و اين سخن خداوند در قرآناست كه در حكايت يوسف از قول يعقوب مى‏فرمايد: «و من بوى يوسف را استشمام مى‏كنم،اگر مرا به خطا نسبت ندهيد»(19) و آن همان پيراهنى است كه از بهشت فرود آمدهاست».

عرض كردم: قربانت گردم؛ آن پيراهن به دست چهكسى رسيده است؟ فرمود: «به دست اهل آن است؛ پيراهن همراه قائم ماست؛ آن‏گاه كه ظهوركند». سپس فرمود: «هر پيامبرى كه دانش يا چيز ديگرى را به ارث برده است، همه آنهابه محمد(ص) رسيده است».(20)

 
د) اسلحه
 
رسول خدا(ص) به على(ع) فرمود: «هنگامى كه قائم ماقيام مى‏كند و زمانى كه مأموريت ظهورش فرا مى‏رسد، شمشيرى همراه دارد كه به وى ندامى‏دهد: اى ولىّ خدا! قيام كن و دشمنان خود را بكش».(21)

امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «حضرت مهدى(عج) بههنگام ظهور، پيراهن پيامبر(ص) را كه در جنگ احد پوشيده بود و عمامه و زره آن حضرترا كه بر قامت او آراسته است، مى‏پوشد و ذوالفقار (شمشير) پيامبر(ص) را در دستمى‏گيرد و شمشير مى‏كشد و در مدّت هشت ماه از كشته بى‏دينان، پشته‏هامى‏سازد».(22)

جابر جعفى مى‏گويد، امام باقر(ع) فرمود: «اماممهدى(عج) از مكه بين ركن و مقام به همراه وزير و سى صد و اندى (سيزده) نفر ازيارانش ظهور مى‏كند؛ در حالى كه عهد و دستور العمل پيامبر(ص) و پرچم و اسلحه آنحضرت با اوست. آن‏گاه ندا كننده‏اى از آسمان مكه به نام و ولايت حضرتش ندا مى‏دهد؛به‏طورى كه تمامى اهل زمين آن نام را مى‏شنوند و اسم حضرت، اسم پيامبر(ص) است».(23)
 
ه ) چهره‏ شناسىامام
 
يكى از ويژگى‏هاى حضرت مهدى(عج) اين است كه شخصيتدرونى انسان‏ها را از چهره‏شان مى‏شناسد و افراد صالح را از ناصالح تشخيص مى‏دهد ومفسدان را با همان شناخت به سزاى اعمالشان مى‏رساند.

امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه حضرت قائم،قيام مى‏كند، احدى نمى‏ماند، مگر آن كه حضرت او را مى‏شناسد: كه فردى صالح و نيكاست يا منحرف و فاسد».(24)

نيز مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند،دشمنان ما را از چهره‏هاى‏شان مى‏شناسد. آن‏گاه آنان را از پيشانى (سر) و پاهاى‏شانمى‏گيرد (و دستگير مى‏كند) و خود با يارانش، آنان را با شمشير به قتلمى‏رسانند».(25)

هم‏چنين مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم آل محمد(ص) قيام كند، دوستانش را به كمك قدرت تشخيصى كه دارد، از دشمنانشمى‏شناسد».

معاويه دهنى مى‏گويد: امام صادق(ع) در رابطه باآيه مجرمين از چهره‏هاى‏شان شناخته مى‏شوند، آن‏گاه از سر و قدم‏هاى‏شان گرفتهمى‏شوند،(26) فرمود: «اى معاويه! ديگران درباره آن چه مى‏گويند؟» عرض كردم: مى‏پندارند كه خداوند، روز قيامت، گناهكاران را از قيافه‏شان مى‏شناسند و از موهاىجلوى سر و پاهاى‏شان مى‏گيرند و آنان را در آتش مى‏اندازد. امام فرمود: «خداوند چهنيازى دارد كه مجرمان را از چهره‏شان بشناسد و حال آن كه آنان را آفريده است». عرضكردم: پس معناى آيه چيست؟ فرمود: «هنگامى كه حضرت قائم قيام كند، خداوند به او علمسيماشناسى عطا مى‏كند و حضرت دستور مى‏دهد، كافران را از سرو پا گرفته و با شمشيرضربات سختى بر آنان بزنند».(27)
 
ادامه دارد ...
 
پي نوشت :
1. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏142.
2.
كمال الدين، ج‏1، ص‏315؛ كفاية الاثر، ص‏224؛ اعلام الورى، ص‏401؛ الاحتجاج،ص‏289.
3.
عالم ذر - عالم پيش از آفرينش انسان‏ها بر روى زمين است كه خداوند درآن عالم، از انسان‏ها درباره پروردگارى خودش اقرار گرفت؛ (وإذا أخَذَ ربُّكَ مِنْبَنى آدَمَ من ظُهُورهِمْ ذريَّتهُمْ و أشْهَدهُمْ عَلى أنفُسهِمْ ألسْتُ بربِّكُمقالُوا بَلى‏شَهِدنا أنْ تَقُولوا يَوْم القيمَة إنّا كُنّا عَنْ هذا غافِلينَ؛ اىرسول ما به ياد آ ور هنگامى كه خداى تو از پشت فرزندان آدم، ذريّه آنان را برگرفت وآنان را بر خود گواه ساخت كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ همه گفتند: بلى ما بهخدايى تو گواهى‏مى‏دهيم.) برخى مفسران گفته‏اند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم استدر عالم روح وگواهى آنان به توحيد خدا و پروردگارى او در عالم ملك و ملكوت تا آن كهديگر نگويند ما از اين واقعه (قيامت يا يكتايى خدا) غافل بوديم؛ اعراف(7) آيه 172.
4.
نعمانى، غيبة، ص‏188؛ عقد الدرر، ص‏41؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏287؛ينابيع المودّه، ص‏492.
5.
احقاق الحق، ج‏19، ص‏654.
6.
كمال الدين، ج‏2،ص‏652؛ اعلام الورى، ص‏435؛ خرائج، ج‏3، ص‏1170.
7.
بحارالانوار، ج‏52،ص‏283.
8.
بحارالانوار، ج‏52، ص‏283.
9.
ملاحم، ابن‏طاووس، ص‏73؛ كنزالعمّال، ج‏14، ص‏586.
10.
ابن‏حمّاد، فتن، ص‏102.
11.
بصائر الدرجات، ج‏4،ص‏188؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏440 و 520؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏319.
12.
كمالالدين، ج‏2، ص‏48؛ اعلام الورى، ص‏407؛ كشف الغمّه، ج‏3، ص‏314؛ بحارالانوار، ج‏52،ص‏322؛ وافى، ج‏2، ص‏113؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏478.
13.
ينابيع المودّه، ص‏401؛اثبات الهداة، ج‏3، ص‏537؛ احقاق الحق، ج‏13، ص‏367.
14.
ابن‏حمّاد، فتن، ص‏100؛عقد الدرر، ص‏158؛ ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏73؛ متقى هندى، برهان، ص‏101.
15.
ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏73.
16.
نعمانى، غيبة، ص‏233 و 234، با كمى تفاوت؛بحارالانوار، ج‏52، ص‏354.
17.
كافى، ج‏6، ص‏444؛ بحارالانوار، ج‏41، ص‏159، وج‏47، ص‏55.
18.
نعمانى، غيبة، ص‏243؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏542؛ حلية الابرار،ج‏2، ص‏575؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏355.
19.
يوسف (12) آيه 94.
20.
كافى، ج‏1،ص‏232؛ كمال الدين، ج‏2، ص‏674؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏327.
21.
كفاية الاثر،ص‏263؛ بحارالانوار، ج‏36، ص‏409؛ عوالم، ج‏15، بخش‏3، ص‏269؛ اثبات الهداة، ج‏3،ص‏563.
22.
نعمانى، غيبة، ص‏308؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏223؛ ر. ك: ارشاد،ص‏275.
23.
الاصول الستة عشر، ص‏79؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏588؛ بحارالانوار،ج‏26، ص‏209؛ مستدرك الوسائل، ج‏11، ص‏38.
24.
كمال الدين، ج‏2، ص‏671؛ خرائج،ج‏2، ص‏930؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏493؛ بحارالانوار، ج‏51، ص‏58 و ج‏52،ص‏389.
25.
احقاق الحق، ج‏13، ص‏357؛ ر. ك: نعمانى، غيبة، ص‏242؛ كمال الدين،ج‏2، ص‏366؛ ارشاد، ج‏5، 36؛ اعلام الورى، ص‏433؛ كشف الغمّه، ج‏3، ص‏256.
26. (
يُعْرَفُ المُجرمونَ بِسيماهُمْ فَيْؤخَذُ بِالنَّواصى والأقْدامِ؛ (آن روز) بدكاران به سيماى‏شان شناخته مى‏شوند. پس موى پيشانى آنان با پاهاى‏شان بگيرند)؛الرحمن (55) آيه 41.
27.
اختصاص، ص‏304؛ نعمانى، غيبة، ص‏128؛ بصائر الدرجات،ص‏356؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏321؛ الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏431؛ المحجة، ص‏217؛ينابيع المودّه، ص‏429.
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






sajjadzamani

سجاد زمانی

sajjadzamani

http://sajjadzamani.lxb.ir

ایمنی در صنعت فولاد

خصوصیات جسمی و ظاهری امام عصر

ایمنی در صنعت فولاد

به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

ایمنی در صنعت فولاد